Gisteren acute stress: slapeloze nacht, autosleutels kwijt, een verhoogde hartslag…wat was er aan de hand? Ik moest examen doen. Nota bene voor de tweede keer binnen tien maanden. Nadat ik vorig jaar juni de post HBO opleiding tot vitaliteits- en leefstijlcoach heb afgerond, wilde ik me dit jaar nog verder verdiepen. Ik volgde de Oersterkcoachopleiding bij Richard de Leth. Een geweldige aanvulling op mijn opleiding tot vitaliteitscoach.

Acute stress
Ok gisteren dus dat examen wat mij acute stress opleverde. Vaak wordt gedacht, dat stress slecht is, maar dat is niet zo. Acute stress maakt je sterker. Bij stress heeft je lichaam een verhoogde behoefte aan suiker, mineralen en vocht. Je lichaam zorgt hiervoor door je darmen verhoogd doorlaatbaar te maken. Via kleine openingen tussen de darmcellen kunnen suiker mineralen en het vocht naar de plaats waar deze het meest nodig is. In mijn geval dus mijn hersenen. Binnen 24 uur na het examen zijn de openingen weer dicht. Van acute stress word je sterker zodat je de chronische stress wat beter de baas kan. Examenstress, een koude douche of sauna, meedoen aan een hardloopwedstrijd, krachttraining, een keer een maaltijd overslaan, zijn allemaal vormen van acute stress die je sterker maken.

Chronische stress
Natuurlijk moest ik naast al mijn andere werkzaamheden en activiteiten flink aan de bak voor dit examen, en dus waken voor chronische stress. Bij chronische stress is die darm langere tijd doorlaatbaar. Naast suiker, mineralen en vocht lekken er ook ongewenste stoffen zoals onverteerde etensresten gifstoffen en ziekteverwekkers de bloedbaan in. Deze vormen een belasting voor het immuunsysteem, omdat het immuunsysteem deze stoffen onschadelijk wil maken. En dat gebeurt met een ontstekingsreactie. De energie gaat nu even niet naar de hersenen, spieren en schildklier, maar naar het immuunsysteem. Dit immuunsysteem is normaal ’s nachts actief, maar nu ook overdag en daar word je dus moe van.

Stress voorkomen
Het was dus zaak om deze chronische stress te voorkomen.
Maar hoe kon ik voor mezelf chronische stress voorkomen in voorbereiding op dit examen:

Door:
niet uren achter elkaar te studeren en regelmatig pauzes te nemen, door bijvoorbeeld naar buiten te gaan bewegen (wandelen, hardlopen, fietsen), of gewoon even uit het raam te staren en te genieten van het fantastische uitzicht van mijn tuin,

te zorgen, dat ik zelf een vitale gezonde voeding binnenkrijg die mij alle energie geeft die ik nodig heb, met veel groentes, gezonde eiwitten en vetten en vooral ook veel variatie. Voldoende water te drinken,
voldoende slaap te pakken,

regelmatig leuke dingen in te plannen met vriendinnen en door te genieten van mijn koorrepetities,

te beseffen wat een bevoorrecht iemand ik ben, dat ik bezig ben met een opleiding die mij zoveel te bieden heeft en waarmee ik ook andere mensen mag begeleiden. Dat ik mag werken vanuit mijn passie,

en tenslotte me te realiseren, dat ik op al deze zaken zelf invloed kan uitoefenen en keuzes kan maken.

Terugkijkend heb ik mezelf de afgelopen weken in voorbereiding op mijn examen dus begeleid op het vlak van mijn eigen vitaliteit.

De acute stress heeft mij uiteindelijk meer opgeleverd dan gekost. Twee en een halve uur volle focus waren hierdoor mogelijk waardoor ik kon pieken op de toppen van mijn kunnen. De moraal van het verhaal: wees niet bang voor acute stress! Het maakt je weerbaar in het leven en beschermt je tegen chronische stress. Dus mensen zoek een uitdaging: een mooie opleiding, een leuke marathon, of ga ergens alleen zingen. Het zal je leven verrijken en je wordt er sterker van.

De vitaliteits/oersterkcoach

Mocht je je afvragen wat een vitaliteits/oersterkcoach nu precies doet:

De vitaliteits/oersterkcoach begeleidt mensen op het gebied van hun eigen gezondheids/vitaliteitsmanagement. Het uitgangspunt is de echte oorzaak aan te pakken, waardoor de levenskwaliteit kan toenemen. Dit kan op het vlak van bewegen, voeding, stressreductie, mindset, verbinding, zingeving en eigen regie zijn. Vaak heeft het een met het ander te maken.

Op dit moment werk voor individuen, groepen en bedrijven. We hebben op de Heuvelrug een geweldige wandelchallenge, ik werk voor de sociale dienst, het onderwijs en voor bedrijven die we letterlijk in beweging zetten. Daarnaast begeleid ik individuele klanten. Ik werk vanuit het tenniscentrum in Doorn en het vitaliteitscentrum Doorn en ook kun je een afspraak met me maken in de Binder in Leersum.

Een keer een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek om te kijken wat ik voor je kan betekenen?
Stuur een mail naar info@ellenabbringh.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top